otsikko
-linkit

KAJO'

Lehti Amerikan alkuperäiskansoista

Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä KAJO' on alansa ainoa erikoislehti maassamme, ja se on saavuttanut vuosikymmenen aikana vakiintuneen aseman aiheesta kiinnostuneiden keskuudessa.

kajo22004

Lehden sisältö pyritään suunnittelemaan siten, että se on sekä ajankohtaista että ajatonta. Tähän haasteeseen vastataan julkaisemalla asia-artikkeleita ja ajankohtaista keskustelua sekä raportteja ja katsauksia liittyen Amerikan alkuperäiskansojen kulttuureihin, historiaan ja asemaan nyky-yhteiskunnassa, esitellään erilaista intiaaneihin liittyvää toimintaa sekä julkaistaan erilaisia arvosteluja. Luonnollisesti lehdessä esitellään myös Suomen intiaaniyhdistyksen omaa toimintaa.

Vuosien varrella julkaistut artikkelit ovat käsitelleet esimerkiksi intiaanien taidetta, nykykirjallisuutta, tarinankerrontaperinnettä, historiaa, uskontoja, sodankäyntiä, nykypäivän ongelmia, ympäristökysymyksiä, hikoilukylpyperinnettä, intiaanisanaston käyttämisen ja kääntämisen ongelmia, Grönlannin eskimoiden arkipäivää, klassisen mayakulttuurin romahdusta, kasvien käyttöä eri intiaanikulttuureissa, navajoiden hiekkamaalauksia, intiaanien vanhaa juoksuperinnettä sekä suomalaisten ja intiaanien yhteiseloa. Lehdessä on julkaistu arvosteluja niin suomalaisista kuin suomennetuista intiaaniaiheisista kirjoista, näyttely- ja tapahtumaraportteja sekä katsauksia ja matkakertomuksia.

kajo12005

Toimitus ottaa mielellään vastaan lehden alaan liittyviä kirjoituksia ja julkaisee niitä mahdollisuuksiensa mukaan. Kirjoituksista ei valitettavasti voida maksaa palkkioita. Toimitus pidättää itsellään oikeuden toimituksellisiin muutoksiin. Lehdelle lähetettyä aineistoa ei säilytetä, ellei sitä erikseen pyydetä. KAJO'-lehteä koskevissa asioissa voi ottaa yhteyttä päätoimittaja Riku Hämäläiseen: intiaaniyhdistys.kajo(at)gmail.com.

kajo_mediakortti_2014